woensdag 3 december 2008

Ding 21 Aquabrowser My discoveries etc

De aquabrowser is al een bekend fenomeen in bibliotheekland. De wolk met termen aan de linkerkant is soms verrassend handig (soms vraag je je ook af: hoe komt ie erop...). Het zelf op kunnen stellen van lijsten in MyDiscoveries, zoals bij de OBA is heel handig. Komt ook vast in Overijssel als de aquabrowser hier helemaal is uitgerold. Dan heb je er meer aan met lokale informatie. Amsterdam is wat dat betreft toch wat te ver weg. Het zelf tags kunnen toevoegen door de gebruikers is mooi, maar daar moet idd een soort moderator enig zicht op houden. De fantasie van de gebruiker is soms wat vreemd. Dan heb ik het over de publieke tags.

'Worldcat heeft dus ook de lijst-mogelijkheid, en daar zitten ook de collecties van SAB, KB en de Overijsselcatalogus in. Lekker wereldwijd. Mocht ik ineens interesse krijgen in de geschiedenis van ik noem maar Timbouktou (en mijn Frans wordt heel snel beter) dan kan ik daar dus waarschijnlijk ook goed terecht. Of het publiek Worldcat direct doorgrond is een tweede, er zitten nogal wat lagen in. Dat had de Zeeuwse collega terecht opgemerkt. En als één ding duidelijk is: naar het gemiddelde publiek toe kan het niet simpel genoeg zijn.

Nog twee andere dingen: bij LibraryThings ben ik lekker aan het invoeren geweest. Maar na de 200ste willen de $ 10 zien, dus is het niet meer gratis. Ik zie wel wat ik er mee doe, maar wil het toch even signaleren.
Het andere: niet alleen de bibliotheekwereld ontdekt web 2.0. Ook de collega's van de archieven hebben het ontdekt, zoals ik las op een verslag studiedag archief 2.0.

1 opmerking:

Annemarie van Essen zei

Hey? Dat wist ik ook niet dat je na 200 titels moet betalen. Zoveel toevoegen daar ben ik absoluut nog niet aan toegekomen. :)

Het mooie van de aquabrowser is inderdaad ook de mydiscoveries toevoeging. Voor een kleine doelgroep buitengewoon geschikt, denk ik!

er is ook een archief20.ning.com en er zijn een aantal fanatieke archief-bloggers. Leuk he!