zondag 2 november 2008

Ding 14, 2 november

Mijn ervaring met IM betreft dus vooral chat. Al jaren gebruik ik msn al middel om met vrienden en familie te communiceren. Tegenwoordig komt daar de Kwekker, de chat-optie van Hyves bij. Voor communicatie met collega's gebruik ik het eigenlijk nooit, alleen toen de SXM-girl echt op SXM zat gebruikten we af en toe msn om bij te praten. Ik vind chat prettig in het gebruik, je hebt iets meer tijd om te reageren naar de gesprekspartner toe, in vergelijking met bijv. telefoongesprek. Een nadeel is dat je soms heerlijk langs elkaar heen kunt praten: je reageert vaak op een opmerking van een paar regels terug en als het echt snel gaat heb je soms nauwelijks de tijd terug te kijken wat er gezegd is.
Het verschil tussen msn en Kwekker is dat je de gesprekken met msn kunt opslaan om het nog een keer na te lezen wat er gezegd wordt. De Kwekker van Hyves heeft deze optie niet.
Als optie om binnen bibliotheekland te gebruiken: ik zou me kunnen voorstellen dat ook via deze weg klanten kunnen reserveren, vragen stellen, wat dan ook. Maar om deze dienst op poten te zetten heb je een stevige organisatie nodig. De kleinere bibliotheken zullen dit nooit op een goede manier zelf kunnen opzetten, dat zou in ieder geval regionaal, zo niet provinciaal moeten worden opgezet. Maar dan nog, of die echt toegevoegde waarde heeft naast de huidige manieren van communicatie, is voor mij een grote vraag.

2 opmerkingen:

Annemarie van Essen zei

Ik denk dat ook googlechat een hele goede kans maakt. makkelijk te integreren in een weblog en ook gemakkelijk vanuit eenvoud.

Ik denk juist dat chat een grote toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk zal er moeten worden nagedacht over een wijze waarop ook kleine bibliotheken zoiets kunnen gebruiken. Maar een redelijk eenvoudig 'pling' en directe welkomstboodschap als 'de bibliothecaris kan bezig zijn, heeft u een momentje geduld' zo een optie zijn.

Heb je al gekeken of het ergens in den Wereld wordt toegepast bij bibliotheken? (Buiten Aladin natuurlijk)

enne... goed werk!

Jan te Bokkel zei

Al@din staat nog in de kinderschoenen. En moeten we in ons netwerk niet gewoon zeggen: dit is een communicatiemiddel erbij (net als telefoon, email, internet, brief, sms, om maar een aantal mogelijkheden te noemen). Hier moet je mee om kunnen gaan en als je dienst hebt, dan moet je ook deze klanten kunnen bedienen.

Ik begrijp ook wel dat we dit (goed, anders, ...) moeten organiseren. En dat dit in veel situaties vaak lastig is. Maar niet onmogelijk, en dat wil ik maar even kwijt.

Je loopt in een mooi tempo door de dingen. Klasse.

groet,

Jan